آمار استنباطی

دسته بندی آمار
فرمت فایل doc
حجم فایل 113 کیلو بایت
تعداد صفحات 13
برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

آمار استنباطی

در تحقیقات رفتاری ، معمولا ناچاریم رفتار یک یا چند گروه از افراد یک جامعه را مورد مطالعه قرار دهیم . مسلما شاخص های آماری که از گروه نمونه به دست می آید ، برابر با پارامترهای جامعه نیست . هر چه نمونه ما معرف جامعه مورد نظر باشد ، شانس این که بتوانیم پارامترهای جامعه را از روی آن برآورد کنیم و یا نتایج نمونه را به جامعه تعیمی دهیم بیشتر است .

آمار استنباطی هنگامی موضوعیت پیدا می کند که نمونه گیری وجود داشته باشد . بنابراین وقتی تمام جامعه مورد مطالعه قرار گرفته باشد ، به کار گیری روش های آمار استنباطی موضوعیت ندارند .

در تحقیقات رفتاری ، برای پاسخ گویی به دو نوع سوال ، از آمار استنباطی استفاده می شود .

نوع اول : آیا گروه نمونه به جامعه مورد نظر تعلق دارد یا خیر ؟

نوع دوم : آیا دو گروه مورد مشاهده با هم تفاوت دارند ؟ به عبارت دیگر آیا دو گروه به یک جامعه تعلق دارند یا متعلق به جامعه های متفاوت تعلق دارند ؟

مثال : انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ، به طور مستمر به ارزشیابی ابعاد گوناگون پیشرفت تحصیلی در کشورهای عضو می پردازد . مسلما این انجمن نمی تواند تمام دانش آموزان ملل مختلف را مورد مطالعه قرار دهد لذا بر اساس یک برنامه نظام مند ، و با نمونه گیری ، اطلاعات را جمع آوری کرده و گزارش می کند . بخش عمده ای از گزارش انجمن یاد شده ، به بررسی نوع دوم اختصاص دارد . مثلا آیا پیشرفت در درس علوم نزد کشورها یکسان است یا خیر !؟

حال فرض کنیم ، گزارش های این انجمن را برای کشور بپذیریم . حال مسوول یک استان می خواهد بداند که عملکرد دانش آموزان آن استان با گزارش های انجمن یاد شده برای ایران ، یکی است یا خیر ؟ نمونه ای انتخاب می کند و نتایج را با گزارش انجمن یاد شده مقایسه می کند . این مورد سوالی از نوع اول است .

نتایج حاصل از نمونه ها هیچگاه یکسان نیست ! پس مقداری خطا و احتمال وارد محاسبات وارد می شود .بنابراین در آمار استنباطی فرضیه آزمایی صورت می گیرد و احتمال درستی فرضیه ها به آزمون گذاشته می شود !

با توجه به موارد فوق ، این فرضیه مورد مطالعه قرار می گیرد که ” نتایج حاصل از نمونه با نتایج جامعه یکسان است ” و یا در نوع دوم فرضیه ای که به آزمون گذاشته می شود ، اینست که “نتایج دو گروه یکسان است ” . به بیان دیگر ، مراد این است ، اگر چه نتایج مشاهده شده اختلاف دارند ، اما با احتمالی معین ، تفاوت معنی دار نیست و ناشی از خطای نمونه گیری است ! این فرض یکسانی و یا عدم تفاوت را فرضیه صفر یا پوچ می نامند . بدیهی است که فرضیه مقابل نیز وجود دارد .

احتمال

مواردی که مثال زده می شود ، تقریبا از بدیهیات ، محسوب می شود . اگر یک سکه سالم را پرتاب کنیم شانس آمدن خط ، پنجاه درصد است . اگر یک تای سالم را پرتاب کنیم شانس آمدن عدد 3 برایر با یک ششم است . اگر به یک تست چهار گزینه ای به طور تصادفی پاسخ دهیم ، شانس درست بودن پاسخ یک چهارم است .

حال بیایم هر کدام از موارد بالا را 60 مورد انجام دهیم ، تئوری می گوید ، 30 مشاهده خط ، 10 مشاهده رویه 3 و پانزده پاسخ صحیح باید انتظار داشته باشیم . اما این تئوری است و در عالم واقع زمانی رخ خواهد داد که تعداد دفعات آزمایش خیلی زیاد شود.

تمرین 1 : تعداد دانش جویان یک مرکز ، حسب رشته تحصیلی و جنسیت به شرح زیر گزارش شده است .

برای دانلود فایل بر روی دکمه زیر کلیک کنید

دریافت فایل

دیدگاه‌تان را بنویسید:

فروش گلس به قیمت مناسب با ارسال رایگان